Szakmaiságra épített üzlet, szakmai bizalom

Szakmaiságra épített üzlet, szakmai bizalom

Bejegyzés dátuma: 2024-01-31 14:26:24
Szerző: Ravetzky Árpád
Szerző e-mail címe:

AVAGY: Partnerként hogyan tudok hatékonyan együttműködni egy szoftveres csapattal?

A vállalkozói szférában, ahogy az emberi kapcsolatok valamennyi területén rendkívül fontos az, hogy mennyire tudnak egymásban megbízni a beszélgető, illetve tárgyalópartnernek. A bizalom az alapja egy jó üzletnek, vagy jó barátságnak is. Jelenleg bizalom építő technikák, kommunikációt is tanítanak, amely célja a leggyorsabb bizalomépítés megvalósítása. 

Az üzleti kommunikáció értékesítési területén kifejezetten tanítanak is különböző technikákat, amelyekkel az értékesítési folyamatot lehet sikeresebbé tenni. A termék és szolgáltatás értékesítésen Rendkívül sok múlik, többek közt egy termék vagy szolgáltatás sikere is. 

Ugyanakkor szakmai szempontból, kommunikációnak egyetlen változata létezik és ez arról szól, amit a mérnöki tapasztalatok, tények, referenciák, azaz a valóság és az igazság mutat. Szakmai szempontból az ügyfél, a partner érdeke létezik. Ha a partner szempontjából nem sikeres egy projekt, akkor maga a projekt sem mondható sikeresnek.

Vajon hány ilyen projekt létezik? Van-e indíttatása a szoftver-sérült vállalkozásnak újra szoftveres kihívás elé állítania a vállalkozását?

Pályafutásom során többször találkoztam olyan esettel, amikor egy szoftver értékesítésre kerül egy partnernél, de a partner nem vagy csak részlegesen használja a szoftver lehetőségeit. Amikor ilyen esetben felteszem a kérdést hogy miért ezt a szoftvert vezették be, sosem kapom azt a választ, hogy a vállalatunk működéséhez, az üzleti folyamatainkhoz a szervezet felépítéséhez, az üzleti partnerekkel való adat kommunikációhoz ez a szoftver illett a legjobban. Szélsőséges esetben előfordulhat az is, hogy egy partner a bevezetett szoftverből mondjuk csupán egy vagy két modult használ. Ekkor egyértelműen arról beszélhetünk, Hogy a partner és a szoftver szállítója közötti kommunikáció nem volt zökkenőmentes, annak ellenére, hogy az értékesítési folyamat sikeres volt.

Hogyan lehet mégis ügyfélként meglátni azt, hogy a szoftver bevezetése az elvárt eredményeket hozza a vállalkozás számára?

Természetesen a realitás talaján mozgó eredmény várakozások minden esetben teljesíthetőek. Nézőpontom szerint ebben az esetben egyetlen dogot kell “megfigyelnie” a partnernek ez pedig az, hogy a fejlesztő hajlandó-e a partner igényeit figyelembe venni és beépíteni a szoftverbe. Természetesen létezik egyszerű, érthető indok, ami miatt egy kérés (igény, de nézőpontom szerint ez a követelmény) megvalósítása nem indokolt, túl költséges, vagy ellentmond valamely szabályozásnak. Alapvetően azonban az az igény, amelyet a Partner megrendel, az minden esetben megvalósítandó. 

Rendben, van egy igényem, de mi van akkor, ha a szoftveres nem tudja teljesíteni, amit vállal?

Sok esetben találkoztam a futásom során olyan esettel, amikor a szoftveres vállalkozás vállalkozó elvállal egy feladatot majd nem tudja teljesíteni a megbízást. Igen, pályafutásom során sok konkrét esetet tudok felsorolni ilyen esetekre és ilyenkor nehezen érthető, hogy mi az az indok, ami miatt egy tapasztalt, korrekt referenciákkal dolgozó vállalkozás háttérbe szorulhat.  

Szélsőséges esetben ez

  • a vállalkozás működését is veszélyezteti,
  • akadályozza
  • és online vállalkozás esetében akár el is lehetetlenítheti a rosszul működő, vagy hibás szoftver.

Mindezek miatt felelős fejlesztőket szoftver vállalatot kollégákat találni valóban egy kritikus feladat illetve erősen bizalmi kérdés amennyiben nem a szakmaiságot tekintjük.

Azonban mégis a referenciák és a referenciákra való rákérdezés megfelelően szűrheti azt, hogy az adott szoftvercég valóban meg tudja oldani a kijelölt feladatot.

Hibás szoftver? Dehát itt az AI, az megírja a szoftvert hiba nélkül! Minek kell egyáltalán fejlesztő?

Az AI valóban képes létrehozni forráskódokat, amely soha nem tekinthető programnak. Az AI generált forráskód specifikációja sosem tud olyan részletes lenni, hogy a szoftver működésének valamennyi körülményét figyelembe vegye. A számtalan példa közül csak néhány:

  • Egy szoftver akár több ezer (!!!) forráskód állományt, paraméter állományt, stb. tartalmaz, amelyek szerkezete, kapcsolata, egymásra épülése, elhelyezése és logikája jelenleg nem építhető fel AI-al.
  • A szoftver működő változatának létrehozását (a forráskód nem mindenesetben program) az AI nem tudja megvalósítani, csak ha építünk neki egy megfelelő megoldást, amelyet parancsokkal képes lenne vezérelni.
  • Egyedi vállalati arculatra igazított E-mail sablon, vagy felhasználói felület nem hozható létre AI-al.

De természetesen több más ponton képes segíteni a szoftverfejlesztést.

Mi lehet a baj,? Mi miatt nehéz egy szoftveres vállalkozással együttműködni? Mi miatt nehéz megbízni egy szoftveres vállalkozásba? 

Sok esetben, amikor a szoftveres kolléga Érveket hoz, az azért történik mert a partner rákérdez bizonyos dolgokra megoldásokra. Ekkor a szoftveres kollega olyan érveket hoz szakmai szemmel és szakmai szempontból amelyek tele vannak az informatika a partner számára lényegtelen és érthetetlen kifejezéseivel. Abban a pillanatban amikor IT szakszavak és kifejezések kerülnek terítékre a partner elveszti lába alól a talajt és nem tudja hogy jó-e az ha ő ezt nem érti és ettől még megbízható-e a szoftveres, vagy inkább olyan irányban kezdjen el nézelődni, ahol emberi nyelven beszélnek hozzá. … Ez lényeges kérdés, sok esetben a szakemberek nem alkalmasak a partnerrel történő kommunikációra, ha nem tudják mellőzni a szakmai zsargont.

Ha furcsa 3 betűs rövidítésekkel dobálózik a fejlesztő, akkor mégis mire érdemes koncentrálnia egy leendő partnernek vagy ügyfélnek?

Erre a válasz rendkívül egyszerű egyszerűen meg kell nézni hogy az adott beszélgetőpartner mögött milyen referenciák ajánlások és tapasztalat van. Amennyiben kiderül, hogy el szoftveres teljesen más területen dolgozik, Akkor élhetünk a gyanúperrel hogy az új terület valószínűleg új kihívásokat jelenthet számára. Ami nem feltétlenül rossz, mert az adott terület “beidegződései” ekkor elkerülik a projektet.

Honnan tudom hogy nem fog átverni?

Rengeteg technika és technológia létezik arra, hogy egy projekt folyamatai követhetők legyenek. A projekt kivitelezése során a különböző riportolási technikák és szoftver eszközök használatával valós kép nyerhető a feladatok állapotáról, a várható csúszásról, vagy a felhasznált erőforrásokról.

A Promera Menedzsment Kft. a fentiek alapján és ezek kiküszöbölésére a következők szerint határozta meg céljait és működését:

CÉL: Alapvető cél, hogy vállalatok, vállalkozások tevékenységét szeretnénk automatizálni, támogatni szoftveres megoldásainkkal, LÁSD Pl.: Pro.Dashboard ERP, TimeBeeZ, Arrakis.

 Átlátható működést biztosítunk partnereink számára projektkövető megoldások használatával:

  • Az Ajánlat és Megrendelés azon feladatokat tartalmazza, amelyeket a projektben megvalósítunk.
  • A szerződés azon feladatokat tartalmazza, amelyeket az Ajánlat és a Megrendelés
  • A Projekt követő megoldásunk, amelyet a Partnerünk is lát, azon feladatokat tartalmazza, amelyeket az Ajánlat, a Megrendelés és a Szerződés
  • Partnereink a projekt státuszaikor, a verziók bemutatásakor beleszólhatnak a feladatokba
  • Az elszámolás során a Szerződés és a projekt közben megrendelt feladatok kerülnek elszámolásra

A fentiek mentén minden alkalommal a harmonikus és készséges együttműködésre törekszünk, hiszen nekünk akkor jó, ha a fejlesztéseink haszna a partnereinknek hajt hasznot!