Promera szoftver integrációk és az NTAK

Promera szoftver integrációk és az NTAK

Bejegyzés dátuma: 2023-12-07 00:35:40
Szerző: Ravetzky Árpád
Szerző e-mail címe: kozpont@promera.hu

A szoftverek integrációja ma már nem lehetőség, hanem nélkülözhetetlen.

Jelen cikkben felfedezzük, részletezzük, hogy a Promera Menedzsment Kft. által milyen szoftverekkel, vagy ismert rendszerekkel épített ki sikeresen intetrfészeket, logikai, vagy adatkapcsolatokat, illetve hogyan járulnak hozzá az interfészek(interface) a szoftverek által biztosított szolgáltatási szint növeléséhez, vagy a felhasználói élmény javulásához.

Mi az a szoftver integráció? – Kapcsolat, gépi kapcsolat két szoftver között

A szakmában eltöltött 19 év során az integrációk több módozatát, változatát megvalósítottuk, lefejlesztettük.

Sikeresen hoztunk létre állapottartó, tranzakció-követő, vagy magas biztonságú integrációkat is. Megvalósult ezek közt adatcserére, vagy távvezérlésre, eseményvezérelt kapcsolatok kiépítése is. Adatgyűjtés, adat monitorozás, vagy egyszerűen csak felhasználó hitelesítés.

•  Az integrációk segítségével egyszerűen és gyorsan összekapcsolhatod a Promera szoftvert más alkalmazásokkal, rendszerekkel vagy eszközökkel, így megspórolhatod az időt és a költségeket, amelyeket a manuális adatbevitel vagy a különböző platformok kezelése igényelne.

•  Az integrációk lehetővé teszik, hogy automatizálj és optimalizálj bizonyos folyamatokat, mint például az időpontfoglalás, a számlázás, a statisztika vagy a marketing, így növelheted a munkavégzés minőségét és pontosságát, valamint csökkentheted a hibákat és a kockázatokat.

•  Az integrációk révén javíthatod a kommunikációt és az együttműködést a szolgáltatók és az ügyfelek között, így növelheted az ügyfél-elégedettséget és a hűséget, valamint kihasználhatod az új üzleti lehetőségeket és a visszajelzéseket.

Belső szoftverintegráció: hogyan működnek együtt a különböző szoftveres szolgáltatások?

Szoftverek közötti integrációra több esetben lehet szükség. Léteznek belső integrációk, amelyek egy azonos cél érdekékben létrehozott szoftveres szolgáltatás együttes működésével valósítja meg a Megrendelő céljait. Ez tipikusan valamely cél eszközök, vagy speciális végponti eszközök és központi szerver között létrehozott kapcsolat, mint pl. egy raktárkezelő szoftver és a kézi vonalkód olvasó szoftver egységek között létrehozott integráció.

Szakrendszerek közötti integráció: hogyan növelik a szoftverek a hatékonyságot és az adatminőséget?

Léteznek szakrendszerek közötti integrációk, amelyek saját szolgáltatásaival, vagy adataikat bővítik a társ szoftver szolgáltatásaival. Ilyen lehet pl. egy portál motor, egy dokumentumkezelő és egy un. Issue tracking szoftver összekapcsolása.

A szakrendszerek közötti integráció olyan folyamat, amelynek során különböző szoftverek összekapcsolódnak egymással, hogy megoszthassák a szolgáltatásaikat és az adataikat. A szakrendszerek közötti integráció célja, hogy növelje a szoftverek hatékonyságát és az adatminőséget, valamint hogy egyszerűsítse a felhasználók munkáját. A szakrendszerek közötti integráció előnyei közé tartozik a következők:

– A szoftverek egymást kiegészítve biztosítják a szükséges funkciókat és információkat, így nem kell több különálló rendszert használni és karbantartani.

– A szoftverek közötti adatcsere gyorsabbá és pontosabbá teszi a munkafolyamatokat, csökkenti a hibalehetőséget és az adatvesztést, valamint javítja a döntéshozatal alapját.

– A szoftverek közötti kommunikáció lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egységes felületen végezhessék a feladataikat, növelve ezzel a kényelmet és az elégedettséget.

A szakrendszerek közötti integráció megvalósításához szükség van a szoftverek közötti interfészekre, amelyek lehetővé teszik a szoftverek közötti adatátvitelt és szinkronizációt. A szoftverek közötti interfészek lehetnek szabványosak vagy egyedi fejlesztésűek, attól függően, hogy milyen típusú és mértékű integrációt szeretnénk elérni. A szoftverek közötti interfészek kialakításánál figyelembe kell venni a szoftverek kompatibilitását, biztonságát, teljesítményét és skálázhatóságát.

Integrációs szoftvercsomagok: középpontban az adatcsere

Léteznek integrációs platformok, amelyek közös elérhetősége biztosítanak több szakrendszerhez, egyesítve azok adatait és tudását.

Az integrációs feladatok megvalósításához komplett szoftver rendszerek kerültek létrehozásra, amelyek biztosítják a szoftverek közötti adatáramlás biztonságos megvalósítását, illetve biztosítani tudják, hogy egy adott kommunikáció minden körülmények között megtörténjen, azaz ha az egyik rendszer elküld egy adatot, kiad egy parancsot, akkor az pontosan egy alkalommal meg is történjen.

Példák

•  Az Apache Camel https://www.openoffice.org/hu/ egy open source integrációs keretrendszer, amely sok szabványos megoldáshoz és rendszerhez teszi lehetővé a kapcsolódást. Az Apache Camel segítségével egyszerűen és gyorsan lehet integrálni különböző alkalmazásokat és szolgáltatásokat, használva a minta-alapú nyelvezetet és a könnyen konfigurálható csatlakozókat.

•  Az Apache Kafka, egy elosztott streaming platform, amely lehetővé teszi a nagy mennyiségű adat gyors és megbízható áramlását és feldolgozását. Az Apache Kafka alkalmas az adatok publikálására és feliratkozására, az adatok tárolására és visszajátszására, valamint az adatok transzformálására és reagálására.

•  Az Apache Airflow, egy platform, amely lehetővé teszi a programozható, ütemezett és monitorozott adatfolyamatok létrehozását és kezelését. Az Apache Airflow segítségével a felhasználók definiálhatnak és futtathatnak komplex adatcsővezetékeket, amelyek több rendszerrel és szolgáltatással kommunikálnak.

Integrációs tapasztalat a Promerában

Az alábbiakban felsorolnám azon vállalkozásokat, szoftvereket, amelyek valamilyen szoftveréhez új fejlesztés okán, vagy külső fejlesztés révén valósítottunk meg szoftver szintű kommunikációs kapcsolatot… remélem nem hagyok ki semmilyen gyártót, eszközt, adatforrást….

NFC-Okos kártya, SEPA, Navision, Patikai szoftver, Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ és AVDH), Budapest Airport – Azonosítás kezelő szoftvere, Határvédelmi ellenőrzés szoftvere, MOL AD és MOL App tűzfal, MOL Naperőművek, Fronius inverterek, Huawei inverterek, OMSZ MET, Ticketing szoftver, Befektetési alapkezelők, Reuters befektetési alapok, NAV – Számla, Szamlazz.hu, Billingo, Barion, MAVIR, IKEA, Penta, Okosszéf megoldás, Épületgépészeti rendszerek, NTAK – Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, SeeMe SMS sender.

Integráció és a microservicek

Az integrációs feladatokon túl számtalan alkalommal hoztunk létre több komponensből álló megoldást, amely mint eszköz, vagy szoftverrendszer valósította meg a feladatait.

Az un. microservice architektúra bevezetésével az egyes szoftverrendszeren belüli integrációk száma is ugrásszerűen megnövekedett, ugyanakkor a szoftvereink integrációs lehetőségei úgy nyíltak ki, hogy minden integráció az integráció a működési logika és forráskód megfelelő pontjára kerül bekötésre.

NTAK validáció

A mai nappal (2023.12.07.) olyan integráció sikeres validációja történt meg, amelyre még nem volt példa vállalkozásunk törénetében, ugyanakkor Partnereink érdekében létre kellett hozni. 

Arra törekszünk, hogy a TimeBeeZ szoftverünk NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) integrációjával partnereink jogszabályi megfelelőségének biztosítása mellett emelkedik a TimeBeeZ használhatósága, illetve a kapcsolt felhasználói élmény. 

A TimeBeeZ JEGY, online jegy és elektronikus jegy értékesítési feladatait érinti a jogszabály, mivel a jegy, online jegy és elektronikus jegy értékesítést végző vállalkozások valamilyen, a törvény által turisztikai attrakciónak nevezett eseményhez, vagy programhoz értékesítenek belépőjegyet.

A turisztikai attrakciókról bővebben: https://info.ntak.hu/attrakcio 

A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény veszélyhelyzet ideje alatti eltérő szabályairól szóló 255/2023. kormányrendelet értelmében a 100 millió forint nettó árbevétel felett teljesítő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára lesz kötelező az NTAK adatszolgáltatás 2023. július 1-jétől, a 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő szolgáltatók pedig mentesülnek a kötelezettség alól – olvasható az MTÜ közleményében.

 

 

Kire nézve kötelező az adatszolgáltatás?

A lényeges információk a következők, kire vonatkozik:
 – A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő turisztikai attrakciók mentesülnek a kötelezettség alól.

 – A rendelet értelmében a 12 millió forintot elérő, viszont a 100 millió forintot meg nem haladó 2022. évi nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetői az eredetinél későbbi időpontban, 2024. január 1-jétől lesznek kötelesek az NTAK adatszolgáltatásra.

További részlettek a Magyar Közlönyben.